Det blir inte alltid som man tänkt sig, fast ibland blir det till och med bättre! Jag tänker bland annat på att flera av de svenska polismyndigheterna gör succé på Facebook med sina informativa, initierade och ofta roliga inlägg. I synnerhet ligger Polisen i Växjö/Alvesta bra till med den från Australien invandrade polisen Scott i spetsen som på felfri svenska lägger in både viktiga, men även oerhört roliga, inlägg. Polisen i Växjö/Alvesta har i skrivande stund 14.116 fans samtidigt som det bor ca 100.000 invånare i dessa två kommuner. Inte illa!
Närpolisen i Skärholmen vill inte vara sämre så de slänger ut en bild på en ung snygg polis som håller en liten söt bortsprungen hund med åtföljande text:
”Någon som saknar den här lilla krabaten? Den hittades i Bredäng på onsdagskvällen. Finns nu i Västberga.
Ps. Vi söker också ägare till hunden på bilden 😉 D.s”
I skrivande stund har inlägget mer än 25.000 ”Gilla” och nästan 1.800 kommentarer! (de flesta från kvinnor som vill dejta polisenmannen samt några som raljerar över risken att polisen annars ska skjuta hunden… :-))
Det är väldigt positivt att Polisen på detta sätt enkelt och billigt kan nå ut till allmänheten samt visa att det finns väldigt humana och roliga människor inom dessa myndigheter. Jag är dock rätt säker på att Mark Zuckerberg inte riktig förutsåg att detta skulle vara de primära användningsområdena för hans tjänst/företag utan det handlade snarare om ett sätt för ungdomar att bli populära på universitetet när han startade! Men livets vägar är ofta outgrundliga!
Jag tror att många entreprenörer och produktutvecklare känner igen sig i att den målgrupp och användningsområde de en gång utvecklade en produkt eller tjänst för inte visade sig vara den primära. Jag vet till exempel att Tele2 trodde att den vanligaste användningen av sms-tjänster skulle vara på företagssidan när det lanserades i slutet av 90-talet. Det var tänkt att det skulle vara ett smidigt sätt för affärsmän och deras assistenter att kommunicera om ändringar i kalendrar kring möten och tider, etc utan att behöva ringa dyra mobilsamtal! Och hur gick det? Tja, efter ca ett år såg vi att den vanligaste anledningen till att skicka sms var när unga tjejer och killar sms:ade varann om vem de tyckte var snyggast i klassen eller liknande! 🙂 Idag är säkerligen användningen spridd kring många olika områden och jag är inte längre insatt i frågan.
I fallen ovan så har det inte lett till några grava ekonomiska effekter för varken Facebook eller Tele2 eftersom de faktiskt träffade målgrupper med sina tjänster ändå även om prickskyttet initialt var bristfälligt. Men följsamhet med marknaden och förmåga till snabb omställning/ompaketering av tjänsterna så är de på banan igen. Det finns ju dock mer allvarliga exempel där företag har gått i konkurs eller väldigt nära genom att ta fram helt fel produkter eller grovt underskattat framgången när konkurrenter tagit fram något nytt. Kodak, Facit och Nokia ligger ju väldigt nära tillhands att tänka på i de här fallen.
Ja, nycklarna till framgång är (som jag tjatat om så många gånger nu): förståelse för kunden, produktutveckling som baserar sig på denna förståelse samt en snabbfotad organisation med korta beslutsvägar! Då gör man färre fel från början och även om man gör fel så får de inte så allvarliga konsekvenser då man snabbt kan ställa om!