Vad är det? Är det en person som inser att hans roll är att ge dig service som gäst på den restaurang där han jobbar eller är det att försöka bli kompis med dig och ditt middagssällskap? Svaret är naturligtvis det förstnämnda men det är intressant hur många som idag jobbar på restaurang som ännu inte har förstått det…
Häromveckan var vi ute på restaurang på Östermalm i Stockholm. Vi var fyra kvinnor i våra bästa år som gick ut för att äta och dricka gott samt ta beslut om kvartalets investeringar i vår aktieklubb. Ingen av oss är direkt ovana vid att äta på restaurang och har därför börjat klassa in servicen i enligt matrisen Kompetent/Trevlig som ni ser nedan. Hittills har det varit en mental bild i våra huvuden men för er skull tänkte jag att jag även ritar ut den i klartext.
Matrisen är egentligen en något utvidgad fyrfältare där vi har Kompetens på den ena axeln och Trevlighetsgrad på den andra. Med kompetens menas att servitören är uppmärksam, kan restaurangens menyer, har koll på vilka drycker som kan passa till vilken mat, kan bära tallrikar/brickor och duka av ett bord utan att tappa allt i golvet eller köra in armbågen i huvudet på gästerna, etc. Ja, ni fattar. För Kompetens har vi bara två nivåer – Kompetent eller Inte kompetent. När det gäller Trevlighetsaxeln finns det dock fler nyanser att ta hänsyn till och där faktiskt ”Övertrevlig” kan vara lika irriterande som ”Sur”.
Servitören häromveckan föll tyvärr in i matrisens högra nedre hörn. Han var noll uppmärksam. Vi fick varje gång vi behövde något vifta med båda armarna ordentligt i vädret för att han skulle märka något. Vi fick vänta jättelänge på både mat och dryck. Han visste väldigt lite om menyn och det är tveksamt om vi till slut fick rätt tillbehör till varje rätt. Han var helt okunnig gällande vin, men det vi till slut valde ”var hans egen favorit!” enligt utsago. När en av oss bytte från rött vin till förrätten till vitt vin till huvudrätten tyckte han att hon kunde använda samma glas. Han var snackig och tyckte uppenbart själv att han var rolig och serviceminded. Kort sagt – han trodde han kunde ”smöra över” det faktum att han inte skötte sitt jobb (om han ens var medveten om det?) genom att vara lite charmig mot oss tanter. Det fungerade inte. Det gör det faktiskt aldrig i längden…
*Jag valde den här gången att skriva om yrket som en man, men exakt samma kommentarer gäller naturligtvis även för en servitris