SL:s betalningssystem är numera en utmaning

vinterbilder 1Ingen stockholmare har väl missat att det sedan den 1:a februari är slut på enkla sms-betalningar för att åka kollektivtrafik? För oss som åker kollektivt lite sporadiskt är därmed båda elektroniska varianterna för betalning – singelbiljetter och reskassa – lite av en utmaning. Dessutom finns det stora brister i lösningen för reskassa när det gäller möjlighet för kunden att veta hur mycket pengar som finns kvar i reskassan.

Vi kan börja med SL:s egen lösning för betalning av singelbiljetter via sms. Om jag förstått saken rätt är denna ändring påbjuden av att de fyra stora mobiloperatörerna TeliaSonera, Tele2, Telenor och Tre gått samman och skapat en gemensam lösning för mobilbetalningar i konceptet och företaget WyWallet. Det innebär att den tidigare lösningen med att skicka ett premium-SMS inte längre finns tillgänglig utan den enda betalningslösning som mobiloperatörerna erbjuder företag och dess kunder idag är WyWallet.

Den absolut största nackdelen med WyWallet är att du måste förladda WyWallet-kontot med pengar eller använda en kredit på upp till 1000 kr och då betala 19 kr per faktura om du har ett företagsabonnemang eller ett kontantkort. Möjligheten att betala direkt på mobilfakturan gäller alltså bara personer med ett privatabonnemang vilket jag är rätt säker på är en minoritet i Sverige idag. En personlig reflektion är ju att det till stor del förtar poängen med att det är de fyra största mobiloperatörerna (som har 97% av alla mobilkunder) som står bakom detta bolag och man kan ändå inte använda den relationen för betalningen…?!

SL har dock bestämt sig för att inte delta i denna lösning utan istället skapat en egen där man måste registrera sig separat enbart för SL och sedan debiteras kostnaden på ett betal- eller kreditkort. Fördelen med detta är naturligtvis att man i motsats till WyWallet inte behöver förladda pengar på ett konto utan ränta. Nackdelen är å andra sidan att man på sikt behöver upprätthålla flera olika betalningslösningar vilket kan bli lite rörigt.

Nåja, jag startade naturligtvis resan att registrera mig hos både WyWallet och SL för att testa dessa tjänster, men jag ska erkänna att jag fortfarande är lite oklar på om jag har lyckats.. Det skickades en himla massa mail och SMS med bekräftelse- och aktiveringslänkar, registreringsformulär för kontokort och påbud att ladda ner appar… Det är möjligt att jag inte gjorde det enklare för mig genom att dra igång registrering av dessa tjänster parallellt, men även om jag tagit en sak i taget är jag inte säker på att jag varit mindre förvirrad.

SL-automat
Oduglig

Nej, det lutar åt att jag fortsätter att betala mina SL-resor med reskassa. Dels för att få lite rabatt, men även för att det är smidigt att bara hålla kortet mot läsaren i spärren och slippa skicka SMS precis innan man ska ut och åka. Denna lösning är dock inte heller optimal av flera anledningar där den främsta är att det är nästintill omöjligt att fylla på reskassan i SL:s odugliga automater. Man står där och hör tåget komma medan man desperat försöker trycka på siffertangenterna för att ange det belopp som man vill ladda på. Det är inte lätt kan jag meddela. Det är faktiskt på gränsen till omöjligt att pricka rätt siffra på den ”pekskärmsteknik” som jag gissar är daterad till runt 1998 som finns i SL:s automater…

Nästa problem är att man inte har en aning om hur mycket pengar som finns kvar på kortet eller hur mycket som just drogs. Hur mycket pengar som ska dras per resa kan man själv ställa in i de fina automaterna men då gäller det att man alltid åker samma sträcka eller tänker sig för innan varje resa annars är man kokt…

Enda indikation om hur mycket pengar som finns kvar i reskassan är att displayen på spärren visar en gul ruta istället för en grön pil när det verkar som att det börjar bli dåligt med pengar… Det är för mig ännu lite oklart vilket belopp som promptar den gula rutan och när jag har frågat i spärren så har ingen hittills kunnat svara med någon form av säkerhet utan snarare gissningar med flackande blick.

DSC_0731
Tunnelbanan i New York

Så det känns som att SL har lite att lära från t ex Londons Oyster Card-system. Där ser man alltid hur mycket man har kvar på kortet när man går igenom spärren och det är enkelt att fylla på pengar i automaterna. Samma sak i New York trots deras i övrigt rätt gamla och rangliga spärrar.

Vad jag ska använda WyWallet till har jag ännu inte listat ut, men det kommer säkert något tillfälle där det kan komma väl till pass. Jag hade räknat med att behöva WyWallet för att kunna rösta i Melodifestivalen men det gick ju bra med vanligt premium-SMS fortfarande igår så nu är min förvirring ännu större till varför alla dessa ändringar hos SL behövs..?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.