Magnus Uggla blev förvånad

Om ni som jag blev helt bitna av höstens säsong av programmet ”Så mycket bättre” så såg ni säkert också programmet om gängets återträff i mellandagarna. Anledningen till att jag tycker att det är passande att skriva några rader om det här på Ur kundens perspektiv är det som Magnus Uggla berättade i programmet. Han sa nämligen att han aldrig tidigare upplevt ett sådant massivt positivt gensvar från svenska folket som han fått på sin tolkning av Olle Ljungströms låt ”Jag och min far”.

Om ni inte har hört låten så antar jag att ni varit utomlands i månader, alternativt lever ett kliniskt mediafritt liv ute på landet långt ifrån civilisationen utan TV, radio eller internetuppkoppling och i så fall läser ni inte detta heller, så jag utgår ifrån att ni vet vilken låt jag pratar om, annars har ni den nedan.

(Jag kommer till varför jag tycker det här har med ett kundperspektiv att göra, vänta bara…)

Uggla säger vidare i programmet att han först och främst var orolig över vad Olle skulle tycka om hans tolkning, och han tänkte också att den kanske var för personlig. Tolkningen handlar om relationen till hans egen far som dog för flera år sedan och Uggla trodde inte att det var ett ämne som berörde andra. Att det skulle bli en av hans största framgångar som artist hade han aldrig kunnat drömma om! Han berättar sedan att han ibland när han skrivit låtar lite kalkylerande tänkt att ”det här kommer gå hem i stugorna”, men i det här fallet hade han inte en tanke på det.

Jag är däremot inte ett dugg förvånad över att han fått sådant enormt genomslag med den här låten, eftersom den ”produkt” han levererar är uppenbart ärlig, personlig och äkta. Han utgår ifrån det han vill säga snarare än cyniskt försöka lista ut vad folk vill höra.

Läxa för företagare och marknadsförare

Jag tror att det finns en viktig läxa här för företagare och marknadsförare, och för mig är det kärnan i Kundorienterat företagande; människor berörs och imponeras av produkter och budskap som är ärliga och äkta, när avsändaren och tillverkaren själva tror på det de gör och inte enbart fokuserar på att kränga vilken skit som helst, eller att affärsidén går ut på att lura människor att köpa något de inte vill ha eller behöver. Många tror att marknadsföring handlar om manipulation, men det funkar bara i bästa fall kortsiktigt.

Jag tror att folk är smartare än många företag och reklambyråer inser, och företag underskattar dagligen sina kunders intelligens och engagemang i deras produkter. Produkter som inte är användarvänliga och/eller ologiska visar på bristande kundförståelse. Ibland kan man också som kund nästan känna sig förolämpad över hur dålig reklam vissa företag spottar ur sig, förmodligen under devisen ”brand awareness is da shit!” Dvs, ”all publicitet är bra publicitet och så länge folk känner igen vårt varumärke så har vi på marknadsavdelningen gjort vårt jobb!”

Mediamarkt maskot
Media markts maskot. Jag fattar inte poängen?
(Bild från resume.se)

Fast jag tror inte det. Jag tycker inte de har gjort sitt jobb. Om man inte har något vettigt att säga är det många gånger bättre att hålla tyst! Ta till exempel Media Markt. Jag är inte direkt förvånad över att de är på väg i putten med tanke på deras värdelösa och helt obegripliga reklam med grodan Kermits lurviga rosa kusin på äventyr i Asien? Vad är det de vill säga?! Vad är kopplingen mellan Muppet show och Media Markt kan man fråga sig?! Vill man porträttera sina anställda som muppar..? Jag fattar inte.

Förståelse för kunderna är basen i allt företagande

Nej, om man som Magnus Uggla gör ”produkter” man själv tror på och står för kommer kunderna att se det och tycka om det. Marknadsföringen blir också sekundär, för bra produkter kommer mest största sannolikhet hitta sin marknad idag ändå via obetalda media. Det är när man konstrar till saker och försöker att förutsäga och manipulera som det går snett både med relationen och självkänslan. ”Vad säljer du? Vad vill du jag ska sälja?” Bra produktutveckling och marknadsföring utgår ifrån att verkligen förstå sina kunder och sitt företags position på marknaden. När man gör det blir resten ganska enkelt.


En reaktion på ”Magnus Uggla blev förvånad

  1. Hej!
    Jag har levt så pass mediefritt att jag inte sett dessa program, men undrar ändå om du verkligen slår huvudet på spiken här. Först är jag tveksam till om detta för Uggla kan vara ”en av hans största framgångar som artist”. Troligen är han ovan vid att få så odelat positiva kommentarer, cyniskt samhällskritisk som han varit, men han är knappast ovan vid att sälja eller spelas. Det kan vara grunden för ännu en Uggla-platta kanske. För Ljungström kan det å andra sidan ha varit ett riktigt brett genombrott om han vill.

    Den ultimata marknadsföringen du tycks ha missat är själva programformatet. Artister som vill ha ett uppsving tar plats och bjuder på sig själv på bästa sändningstid. Det finns en kuliss av ärlighet och äkthet, men jag tror inte att någon ställer upp på programmet utan att ha gjort en kalkyl på utdelningen: Det spelar inte så stor roll vad man gör musikaliskt, om man sköter sig har man sått sitt namn i folkmyllan. När du ser Uggla säga ”nu var jag äkta” finns det kanske en sanning i det, men min tolkning kunde lika gärna vara att han i den stunden planterade den ”produkt” folket ville ha.

    En ärlig Uggla kunde i min fantasi lika gärna sagt: ”Jag fick Olles mest okända låt bara för att den var så omelodisk att jag inte skulle kunna göra den till en hit, men jag vet vad som säljer! Jag är fan en riktig musiker oavsett vad som sagts om mina skivor. Alla gillar en snyftare om kändiselitens svåra liv. Jag gillar underläget och det spelar mig ingen roll om folket skrattar eller gråter så länge de lyssnar. ” Därmed inte sagt att han inte gjort låten till sin. Det är inte bara ny, mer uppdaterad och mer småborgerlig, text utan också en mer påtaglig berättelse. Ärligare eller mer slipad, svårt att veta.

    På frågan om ”ärligt och bra” når framgång oavsett marknadsföring så kan det vara intressant att lyssna på nedanstående låtar och fråga sig om de är sämre, mindre ärliga än Ugglas version eller om de ens är mindre igenkänningsbara. För inte har du väl hört dem så ofta? Men om 5 år, är Ugglas ”enorma genomslag” något man minns då?

    Olle Ljungström:

    Springsteen, My fathers house:

    PS. Jag tror att ”ärlig reklam” bara fungerar kortsiktigt. Grunden i reklamen är att lura konsumenterna att ”köpa mer”. När lögnen inte fungerar längre är det bara att byta lögn. Det är svårare med ärliga fakta om de måste överträffa alla andra. När det gäller ”ärligt uttryck” är det en annan sak. Jag tycker inte att Ugglas cynism varit oärlig eller utsliten, som du säger tror jag att han ”gjort det han trott på” oavsett uttryck.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.