Tonvis med helt OK mat slängs för att vi kunder vill ha det färskaste brödet!

Jag läste i Dagens Nyheter i fredags att i princip alla de stora svenska bagerierna (Pågen, Fazer och Polarbröd) går på knäna eftersom livsmedelsbutikerna (läs vi kunder) kräver välfyllda bröddiskar med nybakat bröd alla dagar i veckan. Bröd som har mindre än 3 dagar kvar till ”bäst-före”-datum tas bort ur diskarna och kasseras eller säljs som djurfoder för en symbolisk summa. Vissa livsmedelsbutiker har samarbete med Frälsningsarmén och Kvinnojouren dit mat med kort datum skänks, men detta förfarande verkar vara mer lokala intiativ än företagsstrategier från de stora kedjornas sida…

Situationen låter ju faktiskt helt ohållbar. Ingen tjänar pengar på det. Miljön tar stryk av att så mycket mat produceras och transporteras som sedan bara kasseras. I andra delar av världen svälter människor! Och detta beror på att vi kunder inte kan tänka oss att köpa ett par dagar ”gammalt” bröd! Det är ju hemskt och ett exempel på att ”kunden har inte alltid rätt”!

Vidare i artikeln kan man läsa att hushållen slänger ca 675.000 ton mat totalt varje år. Av detta är ca 65% ”oundvikligt” avfall som t ex kaffesump och potatisskal, men det innebär faktiskt att vi slänger 236.000 ton mat varje år. Dessutom slänger livsmedelsproducenter och butiker, restauranger och skolkök tillsammans 335.000 ton till! Låt oss säga att även den delen har 65% ”oundvikligt” avfall så går alltså totalt 353.000 ton mat i soporna (eller i bästa fall till någon form av förtäring av människor eller djur, men det verkar vara en väldigt liten del tyvärr) i Sverige varje år!

Bild från FN:s Livsmedelsprograms hemsida

Efter att ha läst på på FN:s Livsmedelsprograms hemsida och räknat lite inser jag att den mängd mat som motsvarar Sveriges årliga ”onödiga” matavfall (om det på något telepatiskt sätt kunde förflyttas över jorden) t ex skulle kunna mätta alla de 2,5 miljoner människor i Somalia som för närvarande lider av hungersnöd under nästan ett år!

Vi måste som kunder och aktörer i matbranschen ta ett bättre ansvar i de här frågorna! Här är lite förslag på aktiviteter. Vissa självklara och andra lite mer långsökta!

Hushåll (vi kunder!):

  • Planera matinköp bättre!
  • Kolla om maten är OK genom att smaka och lukta istället för att gå blint på ”bäst-före-datum”!
  • Riv tråkiga ostskalkar och frys in. Utmärkt att ha färdigrivet när man ska göra pizza eller något annat ostgratinerat!
  • Gör skorpor och ströbröd av torrt bröd (Detta stod i DN:s artikel. Bra tips tycker jag!)
  • Frys in mat som inte går åt i portionsförpackningar så är det lätt att ta fram och tina
  • Begär ”doggy-bag” på restaurangen om du inte orkar och ät senare

Livsmedelsbutiker/kedjor

  • Inrätta ”andra-sortering” till lägre pris som standard. T ex bröd med mindre än 3 dagar till ”bäst-före-datum” kan ha 50% rabatt.
  • Sätt upp ordentliga program för att skänka mat till välgörenhet. Tala gärna om det också så får ni goodwill! (Jag kan verkligen redan se reklamfilmen med ”ICA-Stig” som lämnar över en låda med mat till Frälsningarmén i mitt huvud…)

Restauranger

  • Lansera att rätter även ska finnas tillgängliga i ”lady-size” till något lägre pris. Dvs, samma rätt, men en mindre portion. På så sätt ökar ni säkert försäljningen och minskar matavfallet i samma veva!
  • Fråga alltid om kunden vill ha en ”doggy-bag” om kunden inte ätit upp
  • Sätt upp samarbeten med välgörenhetsorganisationer på samma sätt som livsmedelsbutiker

Har du några bra tips så kommentera gärna!!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.