Facebook har nått kulmen?!

Är Facebooks ”15 minutes of fame” över? Har något nätverk med den typ av ”hype” och målgrupp som Facebook haft de senaste två-tre åren bestått 10 år senare om man tittar historiskt? Är egentligen inte själva grundidén med den här typen av nätverk att de ”coola” människorna inte längre kan vara kvar där när ”alla” är där för då är ju de lika ”ocoola” som just alla andra? Nej, då är det dags att dra vidare som en humla till nästa blomma och hitta på något nytt! Frågan är vad det nya kommer att bli?

Min egen känsla baserat på att själv vara användare av Facebook och som trendspanare inom kundbeteenden är att toppen nu är nådd för Facebook. Att deras nya mycket utskällda funktionalitet krockar med den breda lanseringen av Google+ kan ju inte heller vara något lyckodrag direkt. Själv funderar jag på om mina vänner faktiskt också tröttnat till viss del och inte skriver så många inlägg längre eller om det enbart beror på de nya inställningarna (som jag inte riktigt orkat bry mig om att förstå) som gör att många inlägg inte ”fastnar” på min vägg!?

Jag tror naturligtvis inte att Facebook kommer att dö helt och hållet, utan sannolikt hitta sin målgrupp och/eller tillämpning och hamna på en jämn men nedåtgående trend av användare framöver. Själv har jag registrerat ett konto på Google+ som jag tror kommer att få en explosionsartat tillväxt, men i ärlighetens namn har jag inte helt orkat sätta mig in i den funktionen heller ordentligt än. Lite ”social-media-trötthet” har nog kommit över mig för tillfället, men intresset kommer nog tillbaka! Jag gillar LinkedIn. Enkel, proffsig och med tydlig nytta för kunden! Me like! Det har ju heller aldrig varit någon hype kring LinkedIn utan nätverket har sakta men säkert vuxit fram vilket borde borga för att det är här för att stanna.

Text-TV på en liten svart-vit skärm som ruinerade kunden..

Förmodligen beror min sociala-medier-trötthet på att jag även är gammal nog att komma ihåg IT-boomen runt millenieskiftet och den enorma hypen runt ”Mobilt internet” som enligt förståsigpåarna var ett helt nytt fenomen som fullkomligt  skulle revolutionera hur vi vanliga dödliga skulle ”konsumera och producera media”! Men istället för att få ”internet i mobilen” fick vi text-TV i svartvitt på en ynkligt liten skärm och det kostade hur mycket som helst att ”surfa”. Milt sagt en rejäl besvikelse från kundperspektiv, och till slut kom ju sunt affärssinne tillbaka till investerarna också och vettiga tjänster som folk faktiskt förstod började utvecklas. Man kan väl egentligen säga att det är först de senaste tre-fyra åren som man med någon form av behållning har kunnat surfa i mobilen utan att bli helt galen på hur sakta det går och inte bli ruinerad på kuppen. Då ska man vara på det klara med att det är ungefär 7-10 år efter ”hypen” kring ”mobilt internet”. Så det man undrar över är ju när vi äntligen ska lära oss att inte dras med i hypar som vi själva inte förstår, men som vi tror att vi måste hänga med på för alla andra verkar ju ha förstått det!?

Ingen kundservice

Jag tror även det faktum att Facebook inte har någon kundservice samt att det inte finns någon som helst granskning av att folk kan lägga upp konton och hävda att de är någon annan än de verkligen är. Det här är något som kunder i längden inte kommer att acceptera enligt mig. Jag tycker verkligen att det är helt oacceptabelt att det ska ta flera månader för anhöriga att få bort konton till personer som avlidit eller att kändisar ska behöva tåla att det läggs upp falska sidor i deras namn. Det är inte en särskilt ”snäll” position som Facebook har tagit och jag tror att snällhet kommer att premieras framöver av kunder. Även inom social media…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.