Jag har varit inne på det här ämnet tidigare i ett inlägg förra året. Nämligen om vi som medborgare kan anse oss vara ”kunder” hos våra myndigheter eller inte? Oftast tar vi nog snarare perspektivet som ”ägare” eftersom det är våra skattepengar som finansierar myndigheternas verksamheter (till den allra största delen i alla fall), än perspektivet som ”kund”. Ifrån båda perspektiven är det dock väldigt svårt att påverka.
Som ”ägare” har vi ingen bolagsstämma att gå på där vi faktiskt kan ställa oss upp och säga till myndighetens styrelse och ledning vad vi tycker eller framföra våra förslag. Som kund å andra sidan, är makten högst begränsad eftersom myndigheter är monopolverksamheter så det finns ju ingen möjlighet att ta sina ärenden och sina pengar till en annan leverantör heller. Det är klart att man kan klaga till JK, men de skriver till och med direkt på sin hemsida att de förmodligen inte kommer att vidta några åtgärder.
Nej, det enda (och rätta?) sättet att ändra en myndighets uppdrag och utövning som gräsrot är därmed att sätta sig in i politiken, se om något parti har detta på sitt program, rösta på det partiet i nästa val (vilket kan vara 4 år bort) och gärna kryssa för en specifik person som har detta som sin hjärtefråga. Alternativt är att själv bli politiker. Ja, man får ju inte ha bråttom…
Det är förmodligen lättare att skriva inlägg på myndighetens sida på Facebook (om de har någon), skriva ett blogginlägg eller en debattartikel och hoppas att någon mediakåt politiker plockar upp på det.
Därför är det ju väldigt trevlig att läsa om myndigheter som gör ordentliga undersökningar kring hur vi medborgare uppfattar deras uppdrag och service! I augusti publicerade Skatteverket en 356 sidor lång rapport om detta och det var en iögonfallande positiv trend kring hur vi svenskar ser på att betala skatt som reflekterades. Tydligen tar 74% av alla svenskar numera avstånd från svartarbete (51% i 2006 års undersökning) samt enbart 22% tycker illa om skattesystemet i dess helhet gentemot 42% vid förra mättillfället. Vilken uppryckning!
Sådan drastiska förbättringssiffror i kundnöjdhet får nog många företag att bli gröna av avund! Skattverkets vision är ”ett samhälle där alla ska vilja göra rätt för sig” och de tydliga siffrorna kring svartarbete tyder ju på att man tar rejäla kliv i rätt riktning. Det är också tydligt i rapporten att fler inser baksidorna med att både betala svarta löner och ta emot svarta löner. Dvs, inga avsättningar till pension, svårare att få bolån när man inte kan redovisa tillräcklig inkomst, dålig föräldrapenning, etc. Tittar man på de främsta anledningarna så är ROT- och RUT-avdragen naturligtvis väldigt viktiga parametrar i detta resultat. (Det trodde man inte för 10-15 år sedan när ”pigdebatten” rasade som värst..).
Nu är det naturligtvis inte Skatteverket som myndighet som tagit beslut om att införa ROT- och RUT-avdrag, utan det är ju politikerna. Däremot har ju Skatteverket sett till att det är väldigt enkelt att deklarera numera, samt har en förstklassig upplysning på telefon och nätet om man har frågor. T ex när jag och min man flyttade från Malmö till Stockholm och jag under en period hade dubbel bosättning eftersom jag jobbade kvar i Lund så ringde jag Skatteverket för att få klarhet i vilka avdrag jag hade rätt till och de var superproffsiga i sitt bemötande och rådgivning.
Jag blir också lite stolt när jag läser att svenska Skatteverket och Kronofogdemyndigheten har bistått grekerna att få till ett mer robust system för skatte- och skuldindrivning! Greklands golgatavandring de senaste åren visar ju att det kan vara bra att ha ordning på de här sakerna om man vill ha ett fungerande välfärdsmaskineri. USA nästa i elevbänken kanske…?
Nu hoppas jag att att Valmyndigheten kunde lära sig av Skatteverket och se till att vi kan få rösta på nätet med hjälp av BankID/e-legitimation! Tänk vad smidigt och kostnadseffektivt det vore istället för att gå till en viss lokal vid en viss tid och lägga en lapp i kuvert som sedan ska skickas, räknas och registreras!