Jag tänkte bjuda på en liten solskenshistoria från en kall, regnig och blåsig fredag. Ibland blir man nästan rörd över hur bra service vissa företag har när man hamnar i knipa och jag tänkte för ovanlighetens skull ösa beröm över ett företag för deras kundorientering, nämligen Audi i allmänhet och Audi Stockholm i Segeltorp i synnerhet!
Eftersom min man Kaj har bestämt sig för att byta jobb så innebär det att han inte längre har någon tjänstebil. Vi köpte därför en Audi Avant A4 av 2007 års modell av en kompis som precis tvärtom fått ett nytt jobb där tjänstebil ingår och han stod därför med en bil för mycket! Väldigt smidigt för oss måste jag säga, eftersom jag kommer ihåg att han la ner en massa energi på det privata bilköpet för ungefär ett år sedan och nu löste vi ett problem för honom när vi behövde en bil och han kunde sälja utan större insats. Hursomhelst, vi har haft bilen i en månad nu och är jättenöjda med den.
Lite mindre nöjd blev min man dock igår eftermiddag när han varit och handlat mat inför helgen på landet och skulle köra hem från affären. Bilen startar inte. Stendöd. Det regnar, blåser och vi hade tänkt att komma iväg till landet senast om en halvtimme. Skit!
Det visar sig i alla fall att vi har en tjänst från Audi som heter ”Mobilitetsgaranti” som innebär att man får gratis hjälp om bilen stannar/inte startar så länge du gör service på bilen kontinuerligt hos Audi enligt deras villkor. Min man ringer därför bärgare som är på plats inom 30 min och startar bilen med startkablar samt upplyser om att batteriet nog är slut eftersom det är ca 5 år gammalt och tipsar om att vi borde åka till Audi Stockholm och få det bytt. Precis när bärgaren ska åka ansluter jag på väg hem från jobbet.
Jaha, tänker vi då, klockan är 16.30 en fredag och vi är mitt inne i stan. Känns ju inte som att chanserna att få byta ett batteri lite geschwind så här på sena fredagseftermiddagen är så himla goda, men vi ringer väl till Audi i Segeltorp för att se om de kan förbarma sig över oss. Döm om min förvåning när de:
1. har öppet till 17.45
2. efter att ha fått registreringsnumret har konstaterat att de har det batteri vi behöver på hyllan och att om vi är där inom en halvtimme så ska det nog inte vara något problem att få det bytt!
Snabbt som ögat åker vi hem och hämtar det sista vi behöver för helgen på landet (min man sitter i bilen med tomgången igång på parkeringen för vi vågar inte stänga av tändningen) och ca 17.10 är vi i Segeltorp. 17.15 är bilen i verkstaden och 17.45 är vi på väg till landet med nytt batteri installerat och dessutom hittade mekanikern ett par andra småsaker som han fixade i när han ändå var igång. Från haveri till lösning har det alltså gått mindre än 2 timmar! Det är sällan man är så glad att betala 1.900 kronor!