”Kostnaden för att behandla jobbsökande som boskap!”

Jag läste en amerikansk artikel med titeln ”The high cost of treating jobb-seekers as cattle” i Wall Street Journal. Den belyste på ett väldigt bra sätt något som jag också funderat på; nämligen hur nonchalanta många företag är på att hantera sin rekryteringsprocess och att de inte förstår vilken badwill det ger varumärket som i slutänden påverkar företagets försäljning!

Egentligen är det nästan löjeväckande enkelt att räkna ut. Ett troligt scenario är ju att ett ganska stort antal människor, säg 200 st, söker ett jobb på ett företag. Detta företag är troligen ett som de inte bara gillar och kanske är kund hos, utan dessutom ett som de är villiga att erbjuda sin arbetskraft och sitt engagemang på heltid. 1 person kommer att få detta jobb. Ytterligare ca 9 st kanske kommer att få komma på intervju och sedan få negativa men tydliga besked någonstans i processen att de inte fått jobbet. 190 st kommer i många fall inte att höra ett ljud från företaget efter det automatiska, ej-svarbara mailet om att nu har företaget mottagit deras ansökan. Ibland kommer det ett mail 3-4 månader senare som säger att ”tjänsten är tillsatt av annan sökande”. Verkligen? Det hade man ju inte gissat redan… Är det konstigt om dessa 190 personer då inte får någon direkt positiv förstärkning av sin bild av företaget och därmed kanske berättar detta för ett antal av sina bekanta? Spiralen är igång.

Det som gör saken ännu värre är att företagen många gånger har en websida där man ska göra sin ansökan. Efter upp till 7 sidor med detaljerade uppgifter i ett formulär kan man i bästa fall bifoga ett personligt brev samt en egen utformad CV. Detta brukar ta mellan 5-30 minuter att fylla i trots att man oftast redan har svettats i timmar med att göra ett personligt brev och CV.  Jag förstår att detta underlättar processen för mottagaren av alla dessa ansökningar, men jag ställer mig ändå frågande till två saker:

  1. Är inte den personliga utformningen av själva ansökan och CV ett ganska starkt avtryck av personens stilistiska förmåga samt sätt att uttrycka sig i text som kan vara värdefull input i urvalsprocessen? Finns det inte risk att denna parameter försvinner när alla trycks in i samma mall?
  2. Trots att den sökande själv säkerställer att ansökan hamnar direkt in i företagets anvisade jobbsökardatabas och på exakt de sätt som de specat så kan de i många fall inte ens kosta på sig att i tidigt stadium skicka ett mail som säger att du inte gått vidare i processen. Är inte det under all kritik och höjden av nonchalans?

För lite drygt ett år sedan var både jag och min man inne i svängen att söka nya jobb. Jag kommer ihåg hur vansinnigt irriterade vi var på detta förfarande, hur mycket tid det tog samt hur nedvärderande och opersonligt det kändes. Det värsta exemplet för mig var Electrolux som hade ett oerhört omfattande formulär att fylla i. Jag hörde aldrig ett ljud ifrån dem angående jobbet jag sökte, men för ca 2 månader sedan fick jag ett påminnelsemail som upplyste mig om att jag var tvungen att förnya min profil i deras databas annars skulle den tas bort! Varsågod, tänkte jag! Ta gärna bort den! (..och nu har jag bloggat om det till er..)

I artikeln jag refererar till ovan har man sammanfattat 6 punkter som är viktiga för företag att förstå när det gäller korrelationen mellan en dålig rekryteringsprocess och påverkan på företagets goodwill och försäljning. De konstaterar också att många företag är väldigt dåliga på samtliga dessa punkter. Med reservation för min egen översättning/tolkning kan de sammanfattas ungefär så här:

  1. Förstå värdet av de sökande ur ett försäljningsperspektiv. De sökande kan med stor sannolikhet även vara kunder.
  2. Testa sin egen rekryteringsprocess genom att anlita sk ”mystery shoppers”
  3. Be om feedback från sökande på rekryteringsprocessen
  4. Var tydlig och förstå i vilka mediekanaler de sökande vill söka
  5. Var transparant mot sökande om t ex min- och medellöner på företaget, hur de flesta rekryteras, etc
  6. Hålla vad ni lovar. Om ni lovar svar inom två veckor, återkom med svar inom två veckor även om svaret är att det kommer att ta ytterligare en vecka att få definitivt besked.

Tittar man lite noggrannare på listan så ser man att man i princip kan byta ut ordet ”sökande” till ”kund” på alla punkter så har man grunderna i hur företag blir kundorienterade!

Annonser

One Comment on “”Kostnaden för att behandla jobbsökande som boskap!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: