Hollister och Abercrombie & Fitch – vilket trams!

Jag är den första att skriva under på uttrycket ”är du inte i målgruppen så betyder din åsikt inte ett skvatt!”, men i vissa fall måste man få uttala sig om vissa manipulativa marknadsföringstricks i egenskap av medmänniska, marknadsförare, feminist, kundfokus-specialist, bekymrad moster, etc även om man inte är i målgruppen! Objektet för min indignation för tillfället är den amerikanska klädeskedjan Abercrombie & Fitch och deras dotterbolag Hollister.

För er som inte känner till dessa varumärken kan jag berätta att A&F-namnet har anor tillbaka till slutet av 1800-talet även om nuvarande bolag startade i slutet av 1970-talet. Ungdomsvarumärket Hollisters första butik såg dagens ljus först år 2000. Målgruppen för A&F är ungdomar mellan 18-22 år och för Hollister 14-18 år. Stilen är vad de modemedvetna beskriver som ”preppy casual wear” med inspiration från USA:s välmående och intellektuella delar av östkusten.

Abercrombie FitchVad är det med detta som är så upprörande då? Ja, det har inte det minsta med deras kläder att göra, de är säkert helt OK. Det som stör mig är det vansinnigt fåniga butikskonceptet som Hollister/A&F har hittat på och fortplantar runt i världen för att lura in grupptryckskänsliga ungdomar i deras butiker. Liksom Boo.com en gång i världen försökte göra den ”übercoola” försäljningkanalen till basen i affärsidén istället för att inse att det enda de försökte göra var att sälja genomsnittliga sportkläder och skor via en fancy postorderkatalog, försöker A&F/Hollister via direkt ”okundvänliga” butiker och halvnakna unga män sälja medelmåttiga luvjackor i olika färger. Tyvärr verkar de lyckas ganska bra.. Vad sägs om följande direktiv för butikerna (jag skojar inte):

  • Butiken ska vara mörk, enbart spotlights riktade mot hyllorna med kläder.
  • Butiken ska inte ha några fönster
  • Kläderna ska vara ihopvikta och ligga i hyllor från golv till tak
  • Musik ska spelas på en ljudnivå om 80 decibel (som referens kan nämnas att riktvärden för uteställen med dansgolv är 100 dB i Sverige)
  • Det ska ligga en tung doft av parfym i lokalen
  • Personalen ska prata engelska
  • Personalen (killarna) får gärna gå med bara överkroppar, shorts och flip-flops

Fb HollisterLåter mer som riktlinjer för en ljusskygg bar än en klädaffär i mina öron…

A&F har inga butiker i Sverige men det finns två Hollisterbutiker i Stockholm, en i Täby Centrum och en i Gallerian. Tydligen öppnade Hollister nyligen sin första butik i Malmö också. Jag kunde inte låta bli att skratta ihjäl mig när jag läste min fd kollega Martins Facebook-inlägg om sin upplevelse där och alla kommentarer (se bild här bredvid). Man inser att vi är många i ”föräldraåldern” som verkligen inte köpt in på det här konceptet…

Manlig modell A&FNär vi var i New York i somras var vi snabbt in och ut i A&F-butiken på Fifth Avenue (min man var på jakt efter sin 34:e luvjacka..). Det var beklämmande. Vid entrén stod en stackars fotomodell med bar överkropp och tanken var att man skulle kunna fotografera sig själv och killen om man ville. (Han är säkert jättekänd, men jag har ingen aning om vem han är. Jag tror också att det är han på den stora bilden bakom honom på bilden här bredvid..) Hursomhelst såg han ut att känna sig ytterst obekväm men levererade fina leenden så fort någon riktade en kamera mot honom..

När vi kom in i butiken fick man nästan en allergisk attack av parfymdoften, trots att jag inte är allergisk, man kunde inte längre kommunicera med varandra på grund av musiken, vi lyckades inte nå upp till hyllan med eventuellt rätt storlek på tröjan som Kaj blev lite intresserad av samt blev bryskt förhindrad att ta bilder i butiken av en nitisk vaktkvinna; ”M’am, I need you to stop taking photos here.” Naturligtvis tog jag bilder ändå så att ni som aldrig har behövt uppleva eländet i verkligheten kan få en uppfattning här på bloggen. Och varför skulle man inte få ta bilder i en jäkla klädaffär? Det är ju inte direkt något försvarsskyddsobjekt..

AbercrombieFitchSammanfattningsvis vill jag lite strukturerat och från ett professionellt perspektiv belysa vad det är jag tycker är dåligt med det Hollister och A&F gör:

  • Basen i kundorienterat företagande ligger i en genuin önskan att sälja produkter och tjänster som ska göra livet för kunden bättre på något sätt – inte att lura kunden att köpa något. I alla fall om man vill finnas kvar på marknaden ett tag.
  • Människor som försöker vara något de inte är genomskådas förr eller senare som falska – det är samma sak med företag. Varför ska en svensk expedit springa runt och prata engelska med en svensk kund i en svensk affär? Varför låtsas Hollister att bolaget grundades 1922 när det egentligen startade år 2000?
  • Om man har barn och ungdomar som målgrupp ska man vara lite försiktig och inte vara alltför utstuderad i sin marknadsföring.
  • Jag är en stor anhängare av jämställdhet, men det tycker jag inte att man uppnår genom att börja sexobjektifiera unga män på samma sätt som unga kvinnor har sexobjektifierats genom tiderna.

Vad jag förstår är A&F/Hollister dock grymt populära i sin målgrupp, men det bevisar ju bara inläggets öppningsreplik; jag är inte i målgruppen!

Annonser

5 Comments on “Hollister och Abercrombie & Fitch – vilket trams!

  1. Bra inlägg. Så mycket imagebyggande för såpass dåliga och relativt dyra kläder.

  2. Du skulle bara veta att deras personal blir ”haffade” i butiken, alltså utser de vilka som passar in i deras miljö, vilket är smala snygga tjejer med långt hår och muskulösa killar, helst se lite surfar aktiga ut.

    • Ja varför inte, vill man ha en speciell stil så klart att personalen ska headhuntas.

  3. Men det är väl jättekul med en butik som sticker ut lite från mängden? Vem är inte trött på alla kedjor som definitivt sprider sig över allt? Klart att de kör sitt race med parfym och dov belysning. Kan gå in där bara för att få lite sommarkänsla med vågskvalp och glada expediter. Tycker man inte om det så behöver man heller inte gå in dit! Sen tycker jag de har dåliga storlekar, men allt kan inte passa alla, och det måste man kunna acceptera!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: