Jag är inte i Botkyrka, Taxi Stockholm!

I torsdags var jag på en väldigt trevlig middag hos min syster som bor i Mariehäll utanför Stockholm. Eftersom det var en vardagskväll blev det inte alltför sent, men jag bestämde mig i alla fall för att lyxa till det och beställa en taxi för att åka till Kungsholmen där jag bor och slippa trassla med buss och tunnelbana.

Jag ringde därför till Taxi Stockholm (som känns mest pålitliga tycker jag) och upplystes om att det för närvarande var kö för att beställa via telefonist, men att jag skulle få förtur om jag beställde via sms istället. ”Skriv in adress och gatunummer och skicka till 71150, vi använder mobil positionering” sa den elektroniska damen. Jaha, det lät ju enkelt så jag blippade iväg ett sms med syrrans gatuadress och fick raskt ett svar med bekräftelse på rätt gatuadress, men med tillägget ”Botkyrka” istället för ”Mariehäll”, eller ”Bromma” eller vilken kommun nu Mariehäll tillhör..

Jaha, vad göra nu? Man förväntas inte bekräfta att bokningen är korrekt via sms så enda sättet att upplysa Taxi Stockholm om att deras tjänst suger är ju att ringa tillbaka och ställa sig i telefonkön (som man ville slippa från början) och försöka ändra bokningen. Under tiden jag sitter i telefonkön bestämmer sig en annan middagsgäst som kör bil hem också för att bryta upp och eftersom det verkar omöjligt att få en taxi till rätt adress frågar jag om hon kan köra mig till närmaste tunnelbanestation vilket hon snällt nog går med på.

Jag ger upp försöken att komma fram till Taxi Stockholm efter ett tag och ytterligare några minuter senare när vi är på väg mot tunnelbanan ringer den stackars taxichauffören i Botkyrka och säger att nu är hon här. Ja, jag kan ju inte mer än berätta den tråkiga nyheten att hon är på helt fel adress eftersom Taxi Stockholm uppenbarligen inte använder mobil positionering i den utsträckning de tror i alla fall.

Ny teknik är fantastisk och jag är övertygad om att denna typ av bokning i de allra flesta fall blir rätt. Men när jag tänker på hur många gånger min mans geotaggade Facebook-inlägg säger att han är ”i närheten av Danderyd” när han sitter hemma i soffan på Kungsholmen så undrar jag om den här tekniken verkligen är helt mogen på det sätt som Taxi Stockholm hoppas? Ett tips till dem för att undvika den här typen av problem (vilket det verkade på taxichauffören som att det inte var helt obetydligt) är ju att kunden måste bekräfta sms-bokningen med ett ”JA” eller ett ”NEJ” tillbaka innan den blir aktiv. I alla fall om de inte tänker bemanna upp med telefonister!

Annonser

4 Comments on “Jag är inte i Botkyrka, Taxi Stockholm!

  1. Hej Cecilia!
    Vi tackar för dina synpunkter och ber om ursäkt för att det blev fel på din beställning. Den mobila positioneringen används när angiven adress finns på olika ställen och i detta fall visade det sig att det angivna gatunumret saknades i vårt register. Detta är nu åtgärdat och vi har även tagit med oss din synpunkt att man ska få bekräfta sin beställning.

    Med Vänlig Hälsning
    Hasse Karlberg
    Taxi Stockholm 150000 AB

    • Tack Hasse, för ditt svar. Jag blir alltid lika glad när företag som jag skriver om här på bloggen faktiskt bemöter mina inlägg. Jag blir också imponerad över att ni följde upp just min beställning, konstaterade vad felet var och åtgärdade det. Jag är nu ytterligare styrkt i min uppfattning om att Taxi Stockholm är det mest seriösa taxibolaget i Stockholm!

  2. De har en superb app – finns på både Android och iOS…

    • Hej Tobias, det får jag kolla upp för sms verkar inte vara optimalt i alla fall!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: