Vart tog mina pensionspengar vägen?

Flytt av pensionspengar mellan olika pensionsbolag är ju numera tillåten, men man kan tyvärr inte anklaga branschen för att hantera detta på ett smidigt sätt…

Själv har jag tjänstepensionssparande på tre olika bolag; Skandia, AMF och fram till nyligen Danica (Danske bank) och mina pengar är uppdelade på 16 olika försäkringar (jag har haft 5 arbetsgivare de senaste 13 åren). Eftersom det här är oöverskådligt bad jag min försäkringsmäklare hos Söderberg och Partner kolla upp ifall de ca 60.000 kr som satt i en ensam försäkring hos Danske bank kunde flyttas till Skandia där jag har större delen av mina pensionspengar så att jag åtminstone slapp ha tre olika pensionsbolag. Här är historien om hur detta avlöpte:

2011-06-10  Möte med Söderberg & Partner om min pensionssituation. Jag ber dem se om det går att flytta försäkringen från Danske Bank till Skandia.

2011-06-13  Bekräftelse från Söderberg & Partner att det går bra att flytta pengarna från Danske bank till Skandia utan kostnad.  Vi startar flyttprocessen.

2011-10-04  Fonderna i Danske bank säljs och försäkringen avslutas. Pengarna försvinner ifrån min försäkring efter vad jag kan se när jag går in i internetbanken.

2011-10-11  Skandia uppger att de fick pengarna till sig från Danske Bank

2011-10-28 Pengarna finns slutligen på en ny försäkring i mitt namn i Skandia trots att jag bett dem lägga dem i en befintlig.

Frågor som uppstår hos mig, som är en kundorienterad person, är följande:

  • Varför tar det nästan 4 månader innan Danske bank agerar?
  • Var finns pengarna mellan den 4:e och den 11:e oktober?
  • Varför tar det 17 dagar för Skandia att få in pengarna på en försäkring i mitt namn?
  • Varför måste Skandia öppna ytterligare en försäkring när jag redan har 10 st hos dem?

Man kan också påpeka att Stockholmsbörsen gick upp 18% mellan den 4:e och den 28:e oktober…

När jag och min mäklare hos Söderberg & Partner (tack för hjälpen!) pressade Skandia om varför det tog dem så lång tid att placera pengarna i min försäkring var förklaringen dels  att det tar några dagar från order till köp, dels att jag har skyddad identitet och därför får enbart en begränsad skara anställda hantera mig som kund. Den första anledningen kan jag acceptera, men inte den andra. Varför ska jag få sämre service för att jag har skyddad identitet? Det enda jag förväntar mig av Skandia i relation till att jag har skyddad identitet är att de markerar detta på mitt personnummer i sin kunddatabas och därmed inte visar min adress i något av deras kundregister (vilken de inte har tillgång till ändå). I övrigt ser jag ingen anledning till att hantera oss med skyddad identitet på något annat sätt än övriga kunder i deras interna rutiner.

När det gäller var pengarna var mellan den 4:e och den 11:e oktober har jag inte ens orkat bråka för att ta reda på om Danske Bank satt på pengarna, men för mig är det den enda förklaringen… Var kan de annars har varit? Söderberg & Partner har försäkrat att pengarna aldrig har varit i deras förvaltning och det lämnar ju inte så många spelare kvar i detta scenario att gissa på om Skandia fick dem den 11:e (vilket jag inte betvivlar)…

Nästa sak jag funderar på är varför kan jag inte få ha enbart EN pensionsförsäkring hos pensionsbolaget oavsett arbetsgivare? Pengarna kommer ju i slutänden att tillfalla mig och är kopplade till mitt personnummer! Jag bestämmer hur de ska förvaltas och utbetalas när det är dags, så varför anses en tidigare arbetsgivare som kanske inte ens finns längre vara ”ägare” av pensionsförsäkringen? För att de är de som har stått på fakturan för premierna..? Är inte detta en förlegad och alltför komplex struktur i dagens IT-samhälle och en totalt introvert syn på kundhantering? Enda anledningen till att ha olika fondförsäkringar ur kundens (dvs pensionstagarens..) perspektiv är väl om man vill lägga dem på olika utbetalningsperioder? Eller missar jag något väsentligt här?

Jag har ju ondgjort mig tidigare i den här bloggen om bank- och försäkringsbranschens bristande förståelse för sina kunder, och jag tycker att exemplet ovan visar mer än tydligt att så är fallet. Jag är inte så naiv att jag inte förstår att detta är ett hårt reglerat område, men å andra sidan läser man inte debattartiklar dagligen från de stora pensionsbolagen där de argumenterar för en mer kundvänlig hantering av pensionsförsäkringar heller…

Det är tråkigt för jag är fast övertygad om att företag som strävar efter att deras kunder ska vara kunder hos dem för att de vill det kommer att vinna över de företag som försöker låsa in sina kunder mot deras vilja. Peter Norman – gör något!!

Annonser

One Comment on “Vart tog mina pensionspengar vägen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: