”Cameo”-reklam – kan bli hur bra som helst!

Effektiv reklam är reklam som väcker positiva känslor snarare än rationella budskap som belyser konkreta produkt- och prisfördelar. Detta har nu slagits fast av en undersökning gjord av Warc som är ett globalt företag som jobbar med marknadsinformation. Även fast man som lekman inte tycker att det är jättekonstiga rön så är det ju hursomhelst bra att även reklambranschen har förstått det nu!

Med tanke på detta tänkte jag nämna ett par reklamfilmer som jag gillar just nu och varför. Det roliga är att först när jag listade dem insåg jag att de har s k ”cameo”-roller med, dvs när en stjärna spelar sig själv! Den första är inte heller svensk utan norsk som jag sett på youtube, men det säger ju en del om dess slagkraft!

Norsk bank

Japp, jag är lite svag för George Clooney! Inget att sticka under stol med, lika bra att tillstå det så här på en gång! Som en i en överväldigande stor skara västerländska kvinnor tycker jag att han är den charmigaste karl’n på filmduken nuförtiden. Och det gör ju inte direkt saken sämre att han istället för att enbart hänga på kändisfester i Hollywood engagerar sig i sin omvärld och dess mindre lyckligt lottade genom arbete för UNICEF i t ex Darfur. Att han sedan ställer upp och spelar sig själv som nyförälskad och nygift med en okänd kvinna i en norsk reklamfilm för pensionssparande säger ju en del om att karln även har en hel del självironi och humor eftersom filmen spelar på att han för det mesta är singel! Grattis DnB NOR till en väldigt bra reklamidé (det är som en liten mini-feelgood film á la Notting Hill) och inte minst till att ni lyckats genomföra den så perfekt! Jag är rätt säker på att den hade inte funkat med någon annan än Clooney!

Jag tycker även att budskapet och filmen passar så bra ihop. Ja, hittar man inte en rik filmstjärna att gifta sig med utan är en vanlig Svensson (vilket vi är de flesta av oss..) så kan det vara en bra idé att spara lite pengar på banken. Inte så konstigt egentligen.

Godis

Nästa ”cameo”-reklamfilm är den för Snickers! Jag skrattar varje gång jag ser Aretha Franklin smacka till killen i framsätet när han frågar om hon inte känner att luftkonditioneringen är på! Det är verkligen häftigt att hon medverkar i en film som uttryckligen definierar henne som en diva! Återigen bevis för en person med stjärnstatus som också har självdistans och humor. Även här är budskapet ”You’re not yourself when you’re hungry” väl kopplat till själva filmen och man blir sugen på en Snickers när man ser den (trots att jag normalt inte äter särskilt mycket Snickers om jag ska vara ärlig..). I den lite längre versionen som finns på Youtube (länken nedan) så är även Liza Minnelli med som bonus! Coolt!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.