När jag var liten hade vi två varuhus i centrum i den lilla stad jag bodde i; Domus och EPA. Domus var kooperativets variant och EPA var kommersiellt lågpris. Domus var jättetråkigt och EPA var kul men väldigt rörigt, minns jag! I den lite större staden 1,5 mil bort fanns det ett stort varuhus som hette Tempo på Storgatan. Idag finns det inga varuhus alls i den lilla staden, men i den större finns det faktiskt kvar och idag heter det Åhléns (trots att alla i mina föräldrars generation fortfarande kallar det för ”Tempo”…).
Jag har funderat lite på begreppet ”varuhus” och om det inte är så att det egentligen bara finns tre spelare kvar i den kategorin i Sverige, dvs Åhléns, PUB och NK? Men då finns NK bara i två städer (Stockholm och Göteborg) och PUB endast i Stockholm så då återstår ju bara en enda varuhuskedja och det är Åhléns som har framhärdat genom åren med denna butiksform. Att varuhus nästan är utrotade är naturligtvis en effekt av alla gallerior som poppat upp utanför centrum som svampar i jorden de senaste 30 åren och det är inte enbart av ondo eftersom Domus och EPA verkligen inte var några förebilder med fyrkantiga, tråkiga byggnader och krav på parkeringshus mitt i centrum, men jag tycker ändå att det är kul att Åhléns inte har övergivit konceptet utan snarare förädlat det.
Personligen är Åhléns en av mina favoritaffärer. Jag har i en tidigare blogg kommenterat att jag gillar deras kundklubb och när jag veckopendlade till Malmö under en längre period var Åhléns det enda affären i centrala Malmö som var öppen fram till 20.00 och det var helt underbart att gå och shoppa en vardag mellan 18.00 och 20.00 utan trängsel bland alla dessa varumärken som jag gillar och har råd med (nåja, de flesta i alla fall..)! Så jag måste väl tillstå att jag är en nöjd Åhléns-kund helt enkelt!
Jag läste dessutom i tidningen (DI) häromveckan att min gamla kollega från Tele2, Anna Stinger, numera är marknadschef för Åhléns och att hon har tagit fram en ny kommunikationstrategi med fokus på kvinnor. Strategin springer ur önskemål från företagets kundpanel där man konstaterade att kunderna vill bli vägledda och inspirerade. ”Vi ska vara väninnan med koll” enligt Anna och man kommer att ta bort herrkläder ur varuhusen utom de allra största butikerna i storstäderna. Enligt min åsikt är det är modigt och rätt att satsa på sin kärnmålgrupp och våga att aktivt välja bort mindre kundgrupper istället för att försöka vara alla till lags vilket ofta blir halvdant eller som jänkarna säger; ”please everyone, please no-one”.
Jag hoppas och tror att Anna & Co kommer lyckas med sin strategi och som kuriosa kan jag nämna att när jag läste på lite om varuhusens historia på bland annat Wikipedia så visar det sig att varuhusen historiskt haft en viktig betydelse för borgarskapets kvinnor eftersom det var en plats dit de kunde gå utan manligt förkläde! Det verkar alltså som att det finns ett starkt band mellan kvinnor och varuhus sedan tidigare!