Flyga trasselfritt med Malmö Aviation!

I lördagens Dagens Industri var det en artikel om Malmö Aviation och deras expansionsplaner. Tydligen har de köpt Sverigeflyg samt även beställt 10 nya flygplan för att ytterligare expandera med destinationer inom och utanför Sverige. Enligt intervjun med VD Bengt Roswall vill man göra Bromma till ett nav för både inrikes och utrikesflyg i framtiden. Dessutom planerar företaget att leverera en vinst på ca 50 miljoner för 2011!

Jag tycker att det är jätteroligt att höra att det går bra för ett företag som jag verkligen kan säga att jag är en nöjd kund till! ( och detta trots att vi bor väldigt nära inflygningsbanan till Bromma..). Det är inte direkt förvånande att läsa att en av de första åtgärderna som VD gjorde när han tillträdde var att minska reklamkontot och öka reklamationskontot.  Enligt artikeln säger han ”Vi ska aldrig tjafsa med våra kunder. Vi ska omedelbart rätta till och gottgöra om något har gått fel!” Han tydliggör också en förståelse för att flygandet många gånger är ett nödvändigt ont för passagerarna och att det enda kunderna vill är att komma fram i tid utan trassel, snarare än att det är en ödmjuk underkastelse för det fantastiska flygföretagets ynnest att bevilja de obetydliga passagerarna att få följa med på deras fina flygmaskin! Detta var ju en insikt som Jan Carlzon förmedlade när det gällde SAS på åttiotalet, men som det bolaget tyvärr har svept en glömskans slöja över… Därför är det ju både kul och lite ironiskt att Malmö Aviation har den förståelsen och jag som kund kan intyga att det känns väldigt prestigelöst att flyga med dem. Det känns inte som att de betraktar flygandet som något tjusigare eller mer fantastiskt än något annat färdsätt, utan det handlar snarare om effektiv logistik och trevligt bemötande när man förflyttar människor från punkt A till B – inte raketforskning!

Eftersom jag under en period om 18 månader veckopendlade med detta flygbolag mellan Bromma och Sturup så anser jag mig ha en del relevant kunderfarenhet att blogga om och i mina egna reflektioner över vad jag gillar med Malmö Aviation så är det även mycket småsaker som jag listar nedan.

  • Personalen är faktiskt nästan alltid glad
  • Man får alltid något att äta och dricka på planet
  • Det är fri placering i planet
  • Boardingen i avgångshallen är snabb och effektiv
  • Man kan kliva på och lämna planet både fram och bak. (Jag fattar verkligen inte varför inte SAS gör samma sak på t ex Sturup då det gör både passagerarna nöjdare som fortare kommer av planet och sparar tid på marken för flygbolaget…?)
  • Reklamen på baksidan av stolsryggarna är ofta relevant för mig och passagerartidningen har ofta bra artiklar och intressanta intervjuer

För mig som yrkesskadad CRM-människa tyder dessa saker på att Malmö Aviation faktiskt förstår sina kunders situation, inställning, fokus, intressen, etc ganska bra och att de anpassar sin produkt, servicegrad och marknadsföring därefter. Föredömligt, säger jag! Nu saknas det bara fri WiFi på flighten!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.