Hygiennivå på tjänster inom mobilbranschen

Jag har jobbat inom mobiltelefonibranschen sedan 1998 men jag har under alla dessa år ändå lyckats hålla ett ganska kundorienterat förhållningssätt till mobiltelefoner (tycker jag själv i alla fall!). Detta trots ett förhärskande fokus i branschen på främst tekniken och sekundärt kunden. Förmodligen beror min inställning på att jag är genuint ointresserad av teknik utan enbart applikationen av densamma, dvs vad kan kunden använda den till!? Det är oerhört kul att studera hur ”normala” människor (sådana som inte jobbar i mobilbranschen…) förstår och använder sina mobiler för det skiljer sig rejält från hur ”mobilbranschmänniskor” använder dem. När jag jobbade på Tele2/Comviq var det obligatoriskt att några gånger per år åka till kundservice och medlyssna på kundservice-samtal. Vi på produktledningen hade även möten med kundservicepersonalen för att få fram vad de upplevde som de största bristerna i tjänsterna och våra rutiner/manualer. Vi brukade åka från dessa möten med långa listor som vi sedan började att beta av och efter ett tag hade vi faktiskt fått bort de mest kritiska och irriterande problemen eftersom vi jobbade systematiskt med dessa förbättringar (tips till alla företag att göra detta om ni vill vara kundorienterade!!!). Många gånger var roten till problem dessutom knasiga rutiner snarare än brist i funktionalitet och dessa avhjälptes ju lätt eftersom vi byggde en nära relation mellan kundservice och produktledning. Efter att ha suttit och lyssnat på verkliga kundsamtal får man en helt annan förståelse för vad det är kunderna faktiskt inte förstår och det är sällan det som mobilföretagen tror utan mycket mer ”hygiennivå”-problem…

Min tid i mobilbranschen innebär också att jag haft förmånen att testa många olika mobilmodeller. Jag har även låtit min man testa och han är mycket mer teknikfreak så vi har helt olika utgångspunkter när vi testar vilket är jättekul! Jag ska erkänna att det är sällan jag har upplevt att jag haft en ”klockren” mobil även om vissa varit betydligt bättre än andra. Eftersom jag är den rationella typen vill jag att:

  • det ska vara lätt att komma igång utan femtusen inställningar
  • det ska vara tydliga instruktioner
  • det ska fungera som instruktionerna säger (när det inte gör det blir jag galen eftersom det får mig att känna mig korkad när det egentligen är företaget som inte har koll på sina produkter och därmed har felaktiga/otydliga instruktioner!)
  • jag ska ha nytta av funktionerna, jag är helt ointresserad av att bara skryta om att jag har vissa funktioner…
  • den ska vara snygg och praktisk (gärna hållbar och inte börja flaga i färgen och glipa mellan delarna)
  • jag vill inte ha en massa funktioner som jag inte behöver (de bara stressar mig eftersom jag tycker att jag nog borde lära mig dem, men inte har tid och lust. Jag har heller ingen lust att betala för dem!)

Tyvärr utvecklar inte mobiltillverkarna främst mobiler med min kundtyp i åtanke utan snarare min man teknikfreaket, vilket ofta leder till att jag tycker att de är krångliga och inte motsvarar ovanstående lista, men igår skaffade jag en ny mobil, en HTC Desire S som är en så kallad ”smartphone” (jag vägrar att skriva det hemska svenska ordet ”pekskärmsmobil” för det tycker jag låter så vansinnigt trist..) och jag måste säga att den är väldigt bra! Om man som jag slutligen har kapitulerat för det stora företaget Google’s ambition att äga våra liv på nätet och har sina kontakter, mail och kalender hos dem så är man igång och kör en HTC Desire S fullt ut på mindre än 5 minuter och det tycker jag är storartat!

Personligen tror jag att den mobiltillverkare som bäst lyckas lösa alla typer av användarvänliga, anpassade och strulfria synkningar av personligt data (mail, kontakter, kalender, foton, dokument, etc) mellan mobil och dator är vinnaren de närmsta två åren och det känns som att HTC ligger rätt bra till!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.