Funderingar kring ränterabatter

Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm och har som alla andra lån på lägenheten. Dessa lån har vi i Swedbank där både jag och min man varit helkunder sedan barnsben. Det faktum att vi är trogna kunder gör att vi förlänas en ränterabatt på våra lån med upp till 0,3 procentenheter på gällande 3-månadersränta. Denna rabatt gäller i ett år och sedan måste vi komma ihåg att säga till om att vi fortsatt vill ha denna rabatt (vilket vi nästan alltid missar och sedan får vi betala högre ränta under en period..). Vi får naturligtvis ingen påminnelse från banken om att denna rabatt är på väg att upphöra…

En annan intressant reflektion är att denna ränterabattsats varit konstant det senaste året, dvs 0,3 procentenheter trots att bolåneräntan gått från ca 2% till ca 4%. Det innebär ju att den rabatt som vi åtnjuter tack vare att vi är helkunder minskar när räntan stiger från 0,3/2=15% till 0,3/4=7,5%. Faktiskt så motsvarar det ju en halvering av vår procentuella rabatt! När jag påtalade detta för kontaktpersonen på bankkontoret så var svaret: ”Ja, men det är ju samma för alla!”. OK, så Swedbank tycker att deras helkunder blir mindre värda när räntorna stiger och ökar därmed ytterligare sitt räntenetto genom dåliga rabattstrukturer, men försvaret består i att de i alla fall blåser samtliga kunder på samma sätt??!!

Jag tycker att det här är ett helt galet och kundfientligt system och skulle vilja föreslå Swedbank ett bättre. (Det är troligt att detta är praxis hos alla banker, men det har jag inte personlig erfarenhet av så att jag kan uttala mig, men i så fall gäller rådet samtliga storbanker). Mitt förslag är att man gör en individuell prövning av varje kund när de vill ta ett lån, bedömer risk och återbetalningsförmåga, kundens engagemang och övrig produktportfölj i banken (allt detta görs redan), men att man sedan avtalar en stående ränterabatt som inte är en bestämd procentenhetssiffra utan en procentsats som sedan garanterar att kunden alltid får (t ex) 15% rabatt på bolåneräntan och därmed sina bolånekostnader! Detta borde även gagna banken då administrationskostnader av årliga ränterabatter försvinner samt kunderna kan känna sig trygga med att de inte blir blåsta av sin egen bank och därmed mer lojala!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.