Trevligare service i mindre städer?

Av olika anledningar har jag på senaste tiden varit mer än vanligt i halvstora och små svenska städer och jag upplever att jag oftast får en mer personlig service där än i Stockholm oavsett om det är i en Pressbyrå, på restaurang eller i klädaffären. Jag ska inte säga att servicen är snabbare eller ens mer kompetent, men den känns personligare på något sätt. Att de faktiskt ser mig och att de är intresserade av att hjälpa mig med mitt ärende och har en yrkesstolthet i att ge god service, vilket jag inte upplever är fallet i storstäder. Där känner man sig nästan besvärlig för att man kommer och stör expediternas interna samtal när man vill betala…

Kan det bero på att många expeditjobb i storstäder är tillfälliga jobb för yngre människor på väg till den ”riktiga” karriären och att de bara har servicejobbet för att klara hushållsekonomin? Eller har vi bara mer bråttom i storstäder så vi inte hinner med ett leende och en hälsning? Någon som känner igen sig i mina betraktelser? Kanske jag bara har haft tur på min Sverige-turné? Vad tycker ni?

Annonser

2 reaktioner på ”Trevligare service i mindre städer?

  1. Intressant frågeställning. Jag har själv jobbat en hel del inom service inom mina dagar, både heltid och för att dra in pengar till studierna s.a.s. Jag vågar inte påstå att det jag skriver nu är en sanning av något slag men jag har ofta upplevt att kunderna gillar mig just för att jag är genuint intresserad av dem, jag har alltid sett det som självklart att man ler och hälsar och finns där. Att man har folkvett helt enkelt. Till saken hör att jag är född och uppväxt i en ganska liten stad med endast 20 000 invånare. Jobbar man i en sådan liten stad tror jag att du blir tvungen att ha en annan, mera ödmjuk approach mot dina kunder, du kan inte vara dryg för då går ryktet genast. Idag jobbar jag extra i kundservice (främst per telefon och mejl) i Stockholm vid sidan av mina studier, och jag vågar påstå att det då är ännu viktigare att man verkligen lyssnar på kunden men också att man engagerar sig i samtalet/ mejlen eftersom det blir så mycket lättare med missförstånd och tolkningar av budskap när man inte ser varandra. Sedan är det väl också helt enkelt så – tyvärr – att man alltid kommer att stöta på personer som är mer eller mindre lämpade att ge service. Det är synd eftersom det ger hela begreppet service en negativ stämpel och även skvätter över på oss som tar jobbet på allvar och vill leverera.

    1. Precis som du Malin är jag uppväxt i en liten stad och jag håller helt med dig i din analys varför man inte kommer undan med dålig service på en mindre ort. En annan bidragande faktor kan nog även vara tempot; det går inte att förneka att tempot är mycket högre i storstäder och då kan det bli korthugget och opersonligt tror jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.