Design framför användarvänlighet?

Jag tillhör den kanske lite för rationella delen av befolkningen som anser att en produkt först och främst ska kunna utföra sin ”huvuduppgift” på ett bra sätt. Med huvuduppgift menar jag att ett saltkar ska man främst kunna strö salt ur, en TV ska man naturligtvis kunna se TV-program på, en bil ska starta och man ska kunna köra från punkt A till B, etc. När en produkt levererar sin huvuduppgift på ett bra sätt tycker jag att det är fritt fram för innovativa produktutvecklare att hänga på miljarders tilläggstjänster och ”bra-att-ha-grejer”, produktdesigners att formge och färgsätta hur knasigt som helst och för marknadsförare att hitta på de mest långsökta reklamslogans för att sälja produkten. Det som dock INTE är OK enligt mig är när dessa saker inkräktar på produktens huvuduppgift! Dvs, när fokus ligger på att produkten är snygg snarare än att den fungerar, eller att man proppar den full med extrafunktioner som inte behövs eller ännu värre – bara överkomplicerar användandet av den.

Ta till exempel kaffe- och temuggar i keramik utan öra!? Man bränner ju fingrarna av sig när man ska hålla i dem, men de är superpopulära och finns nästan överallt. Högklackade skor är ett annat exempel som man inte med bästa vilja i världen kan säga är särskilt användarvänliga men som ju nästan är standard för kvinnor i västvärlden. Jag är själv stolt ägare till en riktigt hyfsad samling så där brister även jag i rationalitet måste jag erkänna! (Däremot har jag inga sådana där galet höga platådojjor med stilettklack som är så inne just nu. Jag kallar dem ”vristknäckare”…)
Hotellbadrum är ett annat fenomen av bristande förmåga att leverera på sin huvuduppgift som jag noterat. Allt som oftast finns det inga krokar för att hänga en necessär eller handdukar på och ibland finns det inte ens någon vettig bänkskiva där man kan ställa ifrån sig necessären. Däremot kan det vara supertjusigt kakel, porslin, blandare och belysning, Jag misstänker att de flesta hotellrum är inredda efter mäns behov (om hotellinredaren överhuvudtaget tänkt på att kunder faktiskt ska använda rummet…), men även män har väl med sig en necessär, eller..?

Jag säger naturligtvis inte att alla kvinnor ska gå runt i foträta skor eller att alla badrum ska vara närapå handikappanpassade, men jag tycker att man som produktägare på ett företag ska säkerställa huvuduppgiften i produkten/tjänsten först och efter det kan man ta ut svängarna med design och tilläggsfunktioner i den mån det är möjligt! Allt annat är enbart bevis på bristande kundförståelse från företagets sida. (Jag har till exempel flera bekväma högklackade skor så det går att kombinera funktion och design!) .

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.