Märklig kundservice hos Dagens Nyheter

Vi har en helgprenumeration på Dagens Nyheter. Det innebär att man får tidningen fredag, lördag och söndag vilket är perfekt för oss då vi sällan hinner läsa hela tidningen på veckodagar och det är stor risk att den enbart går direkt till pappersåtervinningen och kostar onödiga pengar.

postlådorFrån och med maj månad är vi i princip alltid på landet på helgerna och därför gjorde vi en tillfällig adressändring på DN dit under större delen av sommaren. Vi gjorde likadant förra året, men då hade DN som policy att man fick ha tillfällig adressändring i högst två månader, vilket vi tyckte var lite fånigt, men det hade man ändrat till i år vilket var jättebra! Nu kunde vi ha DN på landet ändå till slutet av augusti.

Nu visade det sig dock att den lokala distributören på landet inte hade klart för sig att vi enbart hade en helgprenumeration utan de började proppa ner tidningar i vår lilla postlåda varje dag istället. Det märkte vi först när vi kom ner på fredagkvällen första veckan och vittjade lådan på vad vi förväntade oss en tidning, men istället hittade fem söndertryckta.

dagens nyheterVi borde då naturligtvis slängt oss på telefonen eller dn.se och anmält detta misstag, men tyvärr så blev det inte av utan vi glömde bort det. Veckan efter när vi kom på fredagskvällen hade vi fyra tidningar (mån-tors) och sedan fick vi inga fler den helgen så till slut så ringde vi DN och reklamerade situationen. Det visade sig då att DN hade avslutat vår prenumeration på grund av att vi inte tömde vår brevlåda! Min man fick även lite halvt en utskällning av kundservice-tjejen för att vi inte direkt felanmält situationen och att detta nog mest var vårt fel!?

DN har alltså själva gjort fel och vi får skulden för att vi inte rapporterar detta trots att tidningsbudet också noterar att något är fel då vi inte tömmer vår brevlåda! Istället för att enbart avsluta vår prenumeration och låta oss upptäcka detta kunde de kanske ha följande rutin:

  1. Kolla att de delar ut tidningarna i enlighet med avtalet med kunden
  2. Kolla att kunden inte har avlidit
  3. Om svaret på fråga 1 är ”ja” och fråga 2 ”nej”, kontakta kunden (mail eller telefon) och göra hen uppmärksam på situationen
  4. Om DN misslyckas med att etablera kontakt, gör då ett uppehåll i prenumeration och meddela kunden detta beslut. Om kunden inte återkommer avslutas prenumerationen om xx antal dagar.

Nu blev det så att DN var tvungen att registrera in prenumerationen igen, lägga tillbaka den tillfälliga adressändringen (kundservice-tjejen suckade högljutt i telefon under hela processen) och vi blev utan tidning i ytterligare en vecka eftersom det tar en vecka innan adressändringen går igenom kedjan hela vägen ut till tidningsbudet. En vecka för övrigt..? I denna datoriserade värld..?

Tja, man kanske måste gå över till den digitala varianten ändå…


3 reaktioner på ”Märklig kundservice hos Dagens Nyheter

  1. Ja nu har kundtjänsten hos dn lagt ner så nu kan man inte anmäla någontig
    det är väl för att man ska tjäna pengar utan att behöva ta något ansvar

    Kenneth

  2. Att ändra adress över nätet, funkar ju inte det heller, felaktigt ifyllt blev svaret hur jävla svårt skall det var att göra något enkelt? Föredrar en suckande telefonist då funkar det.

Lämna ett svar till Kajsa Persson Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.