Tele2 måste skärpa till sig!

Ni som följer den här bloggen vet att jag jobbade på Tele2 i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Det var en fantastisk tid för mig då jag lärde mig oerhört mycket och bl a hade förmånen att få vara med och bygga det mobila kontantkortets framgång på den svenska marknaden som produktchef för Comviq Kontant. Det var också här jag lärde mig att på ett systematiskt sätt hela tiden utgå ifrån kunden och ta dennes perspektiv på vår verksamhet, vilket jag alltid har fortsatt med oavsett vilket företag jag har jobbat på!

Jag slutade på Tele2 2004 och har sedan dess alltid varit stolt över att ha jobbat på ett så kundorienterat och effektivt företag, men nu har jag kommit till en punkt där jag tycker Tele2 har blivit så himla dåliga att det är stor skam! Jag ska utveckla varför i detta blogginlägg.

Jag är idag kund hos Tele2 via mitt företag Moderamen Consulting och jag har ett mobil-abonnemang och ett mobilt bredbands-abonnemang. Detta föranleder att jag tydligen har två olika kundnummer av någon anledning och därmed får två separata fakturor. Eftersom min bank inte låter småföretagskunder ta emot e-fakturor utan att dessutom betala för ytterligare en tjänst som heter filinformation som jag inte behöver (detta är en helt egen blogg..) så lägger Tele2 på 19 kr per faktura för att jag måste ha pappersfaktura.

Tele2 har inte lyckats uppdatera sitt kundregister med min nya adress på sex månader.

Var f-n är den??

Den 22:a maj blev jag uppringd av en säljare hos Dialect (som jag antar att Tele2 har outsourcat sin hantering av småföretag till) som erbjöd mig ett 24-månaders abonnemang där en ny Iphone ingick i paketet. Idag, den 23:e juli, har jag fortfarande inte fått någon Iphone. Däremot har den förhöjda månadsavgiften börjat ticka. Jag upplyste Dialect om att Tele2 hade fel adress till mitt bolag och bad dem ändra det redan vid försäljningstillfället. De lovade att ordna det. Sedan skickade de avtalet till den gamla adressen.

När jag försöker ringa Tele2:s småföretagarkundservice för att påtala allt detta och se om de åtminstone kan slå ihop mina abonnemang till ett kundnummer och ändra adressen så har jag aldrig kommit fram. Jag har försökt på alla tänkbara tider och olika knappval men det är lika hopplöst oavsett hur jag gör. Vid flera tillfällen har samtalet dessutom ”timat ut” och helt sonika brutits efter ca 10 minuter och så har jag fått börja om ifrån början igen. kan påpekas att jag då ringer ifrån min mobiltelefon som har Tele2 som operatör…

Vid några tillfällen har jag försökt hitta en mailadress att maila till, men då kommer man bara till ett formulär med fördefinierade rubriker som inte passar mina ärenden. Jag har dock skickat iväg ett sådant men utan resultat. När jag försökte gå in på tele2.se/foretag just nyss så får jag detta meddelande: ”503 Service Temporarily Unavailable…”. När jag försökte tidigare idag så stod sidan bara och laddade och laddade.. Att en hemsida kan vara nere ett stund är väl helt förståeligt – men en hel dag?!!

Nuförtiden skäms jag nästan för att jag har jobbat på Tele2! Jag blir samtidigt ledsen över att konstatera att så mycket av det jobb vi lade ner på min tid för att bli bättre på kundservice, att produkterna skulle vara användarvänliga och lättförståeliga, att kunden verkligen skulle känna sig som en kund och inte som ett kundnummer verkar vara helt borta. Tele2 var långt ifrån perfekt på min tid, men det var ta mig tusan bättre än nu i alla fall!

Nej, så fort det här jäkla 24-månadersabonnemanget har löpt ut och jag fått den förbaskade Iphonen byter jag operatör om inte Tele2 snabbt skärper till sig!


3 reaktioner på ”Tele2 måste skärpa till sig!

  1. Hej Cecilia,

    Det är mycket olyckligt att läsa att det är denna uppfattning du fått av vår kundservice. Tele2 arbetar alltid med kunden i fokus och vi jobbar hela tiden på att öka framkomligheten till vår kundservice och hemsida.

    Vad bra att du nu fått din telefon. Skulle du ha några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår företagkundservice på 0200-23 23 23 eller maila mig direkt.

    Med vänliga hälsningar

    Cecilia Uhr, Tele2

    cecilia.uhr@tele2.com

    1. Hej. Blev uppringd av Dialog och kom överens om att jag skulle ha ett internet abonnemang.När jag fick fakturerna hade jag 3 abonnemang.i ett ”företagspaket” kostnad på drygt 1000 kr i månaden x24mänader. Det hela är bara en stor lögn. Ringt företaget och blr bara runtskickad till olika avdelningar angående”företagspaketet”
      Lejonserf

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.