Litteraturtips

Här kommer jag löpande att fylla på med tips på bra böcker och länkar om kundorienterat företagande, men också om kreativitet och vision vilket är anledningen till att Liftarens guide till galaxen har kvalat in på listan. Jag tycker det är fantastiskt att Douglas Adams redan i slutet av sjuttiotalet i princip beskriver en Ipad!

Böcker:
Adams, Douglas, ”Liftarens guide till galaxen”, Månpocket, 1992
Björnelid, Richard, ”SAS – Om konsten att sänka ett flygbolag”, Bokförlaget Atlas, 2011
Branson, Richard, ”Den globale entreprenören”, Roos & Tegner, 2008
Carlzon, Jan, ”Riv Pyramiderna”, Bonniers, 1985
Collins, Jim, ”From Good to Great: Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass”, Bookhouse editions, 2001
Ehrenreich, Barbara, ”Gilla läget – Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande”, Leopardförlag, 2011
Einhorn, Stefan, ”Konsten att vara snäll”, Månpocket, 2005
Freeland, John G., ”The ultimate CRM handbook”, McGraw-Hill, 2003
Friberg, Mikael, ”Sju råd som tar ditt varumärkesbyggande från skitsvårt till Skitenkelt”, Print Publishing, 2013
Grönroos, Christian, ”Service management – Ledning, Strategi, Marknadsföring i Servicekonkurrens”, ISL förlag, 1990
Härén, Fredrik, ”Bli en vinnare i den globala världen”, Pocketförlaget, 2008
Mackey, John och Sisodia, Raj, ”Conscious Capitalism – Liberating the Heroic Spirit of Business”, Harvard Business Review Press, 2013
Marklund, Liza och Snickare, Lotta, ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”, Piratförlaget, 2005
Spence, Roy M. Jr och Rushing, Haley, ”It’s not what you sell, it’s what you stand for”, Penguin Group, 2009
Stenebo, Johan, ”Sanningen om IKEA”, Ica bokförlag, 2009
Storbacka, Kaj och Lehtinen, Jarmo R, ”CRM – Customer Relationship Management”, Liber Ekonomi, 2000
Svensson, Wilhelm, ”Skit i kunden”, Queue Books, 2005
Welch, Jack och Welch, Suzy, ”Winning”, HarperCollins, 2005

Länkar:
Bullas, Jeff, ”Digital and Social Media Marketing” (blogg om sociala medier)
Dowling, Grahame R. ”Do Customer Loyalty Programs Really Work?”, 1997
Forbes Business Information
Gothenburg Management Institute, Att bli ett kundorienterat företag
Grönholm, Micco, ”The brand man” (blogg om marknadsföring)
Harvard Business Review Blogs
Krigsman, Michael,Six ways CRM projects go wrong”, ZDNet, 2010
Notte, Jason,  ”5 Best, 5 Worst Customer-Loyalty Programs”, The Street, 2010
Sinek, Simon, ”How great leaders inspire action”, TED Talks, Sep 2009

Annonser

2 reaktioner på ”Litteraturtips

  1. Hej Cecilia, jag tänkte tipsa om ”Bemötandeboken” av Per Echeverri. Han är forskare och lektor vid Karlstad Universitet och ämnet behandlas på ett seriöst och vetenskapligt sätt utan att bli akademiskt tungläst.
    Jan Bergman
    Calaicia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.