Begrepp

Jag använder en del begrepp i mina blogginlägg ibland som kanske behöver en djupare förklaring så därför listar jag dem här. Kommentera gärna inläggen om det är begrepp ni tycker är oklara men inte heller förklaras här så lägger jag upp dem vartefter.
//Cecilia

CRM Customer Relationship Management. Metodologi för hur verksamheter bör förhålla sig till sina kunder för att skapa kundlojalitet och därmed lönsamhet.
Customer Intelligence Customer Intelligence (CI) är en delmetodologi inom CRM där man säkerställer kunskap om företagets kunder genom kundbasanalys, kundundersökningar, kundsegmentering, kundlönsamhet, köpvanor, etc.
”Dagens i-landsproblem” Referens till TV-programmet Hipp Hipp där de driver med västvärldens lyxproblem.
Erbjudande Inom CRM använder man ofta helhetsbegreppet Erbjudande när man refererar till ett företags varor och/eller tjänster inklusive kringtjänster som betalningsslösningar, garantier, kundservice, etc.
Hygiennivå Lägsta nivå av servicegrad på en produkt eller kundservice som en kund ska behöva acceptera. Till exempel för en mobiltillverkare är det hygiennivå att det går att ringa med mobiltelefonen och att om det inte går så ska man kunna felanmäla och få felet åtgärdat utan kostnad.
På en restaurang ska man få den mat man beställt utan onödig väntetid och otrevlig service.
Kundens process Förståelse för vilken process kunden går igenom när han/hon väljer leverantör, köper, använder och utvärderar leverantörens Erbjudande.
Produktens huvuduppgift Med huvuduppgift menar jag att ett saltkar ska man naturligtvis kunna strö salt ur, en TV ska man först och främst kunna se TV-program på, en bil ska starta och man ska kunna köra från punkt A till B, etc..Dvs, vad är produktens grundläggande fuktion när man skalar bort tilläggsfunktioner och design/varumärke?
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: